Vijf gedichten vanuit een klassenmigrant

55

de focus ligt nu op afleren zegt mevrouw smits

Martijn van Bruggen

er was eens een debat
ik was een partij
ik zei jullie lullen uit je nek
friet is niet van melk gemaakt

een onbetwistbaar feit
zoals een das niet per definitie chic
een vork niet in een linkerhand
een bijstandsgerechtigde profiteert

niet van pepernoten in de lente
die de voedselbank strooit
omdat de andere partij nachtmerries krijgt
bij het idee van gebrek op een heerlijke avond

ik had een punt zij lulden
zoals zij altijd doen de eenmansjury zei
een strafpunt kan je krijgen

dit is geen argument dit is een aanval
hoe durf je de andere partij
rechtstreeks aan te spreken

dus friet was toch van melk gemaakt
de jury zeer overtuigend gespeeld door mijn docent
ik vang veel stof voor lessen maar word nooit

hak mijn vingers af
snijd mijn strot door
mijn hele leven alleen maar meesters gehad