LAWINES RAZEN AFLeVERING 8 : KINDEREN VAN MOEDER AARDE

LAWINES RAZENeen podcast waarin klassieke Nederlandstalige kinderboeken opnieuw gelezen en besproken worden met schrijvers van nu.

Aflevering 8: Kinderen van Moeder Aarde – Thea Beckman (1985)

Luister hier:

Gasten: Bibi Dumon Tak & Jan Paul Schutten.

Bibi Dumon Tak (1964) schrijft voor kinderen en volwassenen en de meeste van haar boeken zijn non-fictie, of gebaseerd op ware gebeurtenissen. Ze kreeg er vele Zilveren Griffels voor en voor Winterdieren zelfs de Gouden. Ze kreeg in 2018 bovendien de Theo Thijssenprijs voor haar totale oeuvre. Haar laatste boeken zijn o.a. de de omverblazende roman De dag dat ik mijn naam veranderde en het schotschrift tegen de jacht In een groen knollenland. Maar ook was er De eik was hier, een kinderboek voor de maand van de filosofie, met Marije Tolman, en in het najaar komt Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda, met Annemarie van Haeringen, waarin dieren spreekbeurten houden over andere dieren.

Jan Paul Schutten (1970) kreeg grote bekendheid na Kinderen van Amsterdam, zijn eerste Gouden Griffel (2008), en in 2014 ontving hij voor Het raadsel van alles wat leeft zijn tweede, het grote boek over het leven op aarde, dat hij met Floor Rieder maakte. Hij leverde dit jaar voor volwassenen een imposant boek af, Schaduwleven, van 750 bladzijden, waarin hij de dagboeken van Constantijn Huygens jr. naar modern Nederlands vertaalde en ze voorzag van commentaar, achtergronden en historische context – en ook een warm prentenboek, Het verlegen vogeltje, met tekeningen van Liset Celie.

Thea Beckman (1923 – 2004) studeerde sociale psychologie, maar wist al sinds haar elfde dat ze schrijfster wilde worden. Het lukte haar glanzend – ze schreef veel heel populaire boeken die vaak (maar niet altijd) een historische achtergrond hadden. Haar bekendste boek is natuurlijk Kruistocht in spijkerbroek, de Gouden Griffel van 1974, en nog altijd veelgelezen, maar ook haar trilogie over de honderdjarige oorlog, bestaande uit Geef me de ruimte, Triomf van de verschroeide aarde en Het rad van fortuin zijn nog steeds geliefd. Kinderen van Moeder Aarde is het eerste deel van ook weer een trilogie en vertelt het verhaal van Thule, de door vrouwen gerunde maatschappij die lang na de Derde Wereldoorlog en de algehele klimaatverwoesting ontstaat. De hoofdpersoon is Christian (15), zoon van de Konega, de hoogste in rang. Hij moet op zoek naar een geschikte vrouw om een dochter mee te krijgen, die later Konega zal worden. En Thule krijgt bezoek: een schip vanuit een door mannen beheerste samenleving, dat niet met de beste bedoelingen op bezoek komt…

Besproken boeken

Thea Beckman: Kinderen van Moeder Aarde

Kinderen van Moeder Aarde

Thea Beckman

Bestel
Thea Beckman: Het helse paradijs

Het helse paradijs

Thea Beckman

Bestel
Thea Beckman: Het Gulden Vlies van Thule

Het Gulden Vlies van Thule

Thea Beckman

Bestel
Thea Beckman: Kruistocht in spijkerbroek

Kruistocht in spijkerbroek

Thea Beckman

Bestel
Bibi Dumon Tak & Martijn van der Linden: Winterdieren

Winterdieren

Bibi Dumon Tak & Martijn van der Linden

Bestel
Bibi Dumon Tak: De dag dat ik mijn naam veranderde

De dag dat ik mijn naam veranderde

Bibi Dumon Tak

Bestel
Bibi Dumon Tak: In een groen knollenland

In een groen knollenland

Bibi Dumon Tak

Bestel
Bibi Dumon Tak & Marije Tolman: De eik was hier

De eik was hier

Bibi Dumon Tak & Marije Tolman

Bestel
Bibi Dumon Tak & Annemarie van Haeringen: Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda

Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda

Bibi Dumon Tak & Annemarie van Haeringen

Bestel
Jan Paul Schutten & Paul Teng: Kinderen van Nederland

Kinderen van Nederland

Jan Paul Schutten & Paul Teng

Bestel
Jan Paul Schutten & Floor Rieder: Het raadsel van alles wat leeft

Het raadsel van alles wat leeft

Jan Paul Schutten & Floor Rieder

Bestel
Jan Paul Schutten:  Schaduwleven, het dagboek van Constantijn Huygens jr.

Schaduwleven, het dagboek van Constantijn Huygens jr.

Jan Paul Schutten

Bestel
Jan Paul Schutten & Liset Celie: Het verlegen vogeltje

Het verlegen vogeltje

Jan Paul Schutten & Liset Celie

Bestel