Acht gedichten geïnspireerd door prachtige gedichten (4/8)

Elisa Lo-A-Njoe

Ontmanteld

Leer ons zeiden zij
te zijn zoals jij bent
hoe ben ik dan?

Zo, zonder weemoed ondanks
ontmoediging van onverwachts en ondanks
vereenzaming van goedmoedig

Toch verzamelt water zich boven mij en
het water in mij dupliceert en ook
multipliceert uit mij

Soms kruip ik in het donker onder dons
dan ben ik alleen met ongedwongen ontferming 
die enkel verweeft in onzichtbare vulling
maar ik gun mezelf enkel kou
hoe dan, zeiden zij
hoe lust je de warmte?

Door haar te worden, stamel ik
hoe mijn handen in herinnering haar technieken synchroniseren 
hoe ze alles op gevoel mengt
ze niets kent en toch nieuws creëert
net als de zon op je huid gloeit maar je dat in je mond voelt

Door haar te worden, mompelen zij
ja, tenzij het resultaat overkookt
en ik aankoek in de bodem

Geïnspireerd door Astrid H. Roemer – Verwant I