Acht gedichten geïnspireerd door prachtige gedichten (1/8)

Elisa Lo-A-Njoe

De wind

wanneer de wind schurend langs woest
chaotisch zonder reden
wortels omhoog trekkend
en bomen hun levens neerleggen
geen water kan zichzelf zijn
takken liggen in nalatigheid

wanneer de wind zonder achterom te kijken
doorvliegt over stranden
zandkorrels vormen een gat in oneindigheid
schildpadden haasten zich
dan wil ik landen in zijn vlagen

wanneer de wind de zon in de ogen kijkt
verzacht in veilige stromen
brandt tot in z’n geheugen
dan verheug ik me samen te rusten

wanneer de wind sussend het water verlicht
met zachte handen
elke golf uniek
elke vogel wiegt
dan wil ik doezelen op de wolken

ik wil zijn ongetemde woede 
ik wil zijn doorzettende onstuimigheid 
ik wil zijn zachte strelingen
ik wil luchtig leven
op gevierde touwen 
vlechten ontknopen
vol vertrouwen
zoals de wind

Geïnspireerd door Jopi Hart – De zee